کد مطلب:276375 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

عطا و بخشش آن حضرت
در بحار و غایة المرام از طریق عامّه از پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله روایت شده كه فرمود: هنگام جدایی های زمانه و آشكار شدن فتنه ها و آشوب ها، مردی خواهد بود كه بخشش هایش گوارا است. [1] .

می گویم: این كه بخشش های آن حضرت گوارا خواهد بود، به خاطر آن است كه مؤمنین قبل از ظهورش در تنگنا و فشار واقع می شوند و به انواع سختی ها و مصیبت ها دچار می گردند، چنان كه در تفسیر آیه: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الخَوْفِ وَالجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأَمْوالِ والأَنْفُسِ وَالَّثمَراتِ»؛ [2] و البته شما را به چیزهایی از [قبیل] ترس و گرسنگی و كمبود اموال و جان ها و آفات زراعت ها می آزماییم. از امام صادق علیه السلام آمده كه این ها برای مؤمنین پیش از قیام قائم علیه السلام [3] است. كه تمامی حدیث در بخش هشتم خواهد آمد، ان شاء اللَّه تعالی.

و در حدیث ابراهیم كرخی كه در كتاب كمال الدین از حضرت صادق علیه السلام روایت شده در وصف حضرت قائم علیه السلام آمده كه فرمود: ای ابراهیم! اوست كه گرفتاری شیعیان را پس از سختی شدید و بلای طولانی و ترس و جزع، فرج بخشد. [4] .

كه ان شاء اللَّه تعالی تمام آن در حرف «ف» خواهد آمد.

و در تفسیر آیه «حمعسق» [5] از حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام آمده كه فرمود: (حم) حتمی بودن و (ع) عذاب و (س) سنون؛ سال خشكی و قحطی است مانند قحط سالی زمان یوسف و (ق) قذف و پرتاب ها و مسخ است كه در آخر الزمان واقع می شود. [6] .

مخفی مباد كه: فرج و گشایش امر بعد از شدّت، و بخشش پس از فشار و مشقّت،



[ صفحه 192]



گواراتر است از غیر آن، از همین روی در اوّل آن حدیث، حضرت علیه السلام اشاره فرمود به این بیان كه: هنگام جدایی های زمانه و آشكار شدن فتنه ها و آشوب ها... و احتمال هم دارد كه از این جهت بخشش های آن حضرت - عجّل اللَّه فرجه الشریف - گوارا باشد كه توأم با منّت نیست. چنان كه شیوه بسیاری از مردم است كه اگر چیزی به كسی بدهند كم می دهند و منّت زیادی می گذارند. و یا از این جهت كه آن حضرت كریم ترین مردم و برترین آن هاست در شأن و عظمت. و تردیدی نیست كه عطا و بخشش كریم گواراتر از غیر اوست و یا از جهت كثرت بخشش آن جناب است، كه از طریق عامّه از رسول خداصلی الله علیه وآله در وصف قائم علیه السلام آمده: در آخر الزمان خلیفه ای خواهد بود كه مال را بی شماره می دهد. [7] .

و در حدیث دیگری از آن حضرت است كه: و مال در آن زمان و روزگار بسیار است. مردی می گوید: ای مهدی! به من بده. پس می فرماید: برگیر. [8] .

این دو روایت را در غایة المرام آورده و در بخش سخاوت آن حضرت مطالب مناسبی گذشت و در كرم آن جناب هم ان شاء اللَّه مطالبی خواهد آمد.


[1] بحار الانوار: 82:51.

[2] سوره بقره، آيه 155.

[3] البرهان: 167:1.

[4] كمال الدين: 335:2.

[5] سوره شوري، آيه 1.

[6] المحجّة: 190.

[7] بحار الانوار: 105:51.

[8] غاية المرام: 702.